Markety usuwają daty ważności z opakowań świeżych produktów

Asda jest najnowszym supermarketem, który ogłosił, że zrezygnuje z dat ważności (best before date)z prawie 250 świeżych owoców i warzyw, aby ograniczyć marnowanie żywności w obliczu obecnego kryzysu związanego z kosztami życia. Gigant spożywczy powiedział, że od września usunie etykiety z produktów, w tym owoców cytrusowych, ziemniaków, kalafiorów i marchwi we wszystkich sklepach w Wielkiej Brytanii. Daty zostaną zastąpione nowym kodem, który będzie używany przez personel sklepu w celu zapewnienia jakości i świeżości, podała firma.

Asda zapewnia również wskazówki online dotyczące opakowań, aby pomóc klientom w przechowywaniu i przygotowywaniu świeżej żywności, a także wskazówki dotyczące ograniczania odpadów. Informacja pojawia się po tym, jak program działania na rzecz odpadów i zasobów (WRAP) stwierdził, że daty „najlepiej spożyć przed” na owocach i warzywach są niepotrzebne i przyczyniły się do zmiany klimatu. Dane opublikowane przez organizację charytatywną sugerują, że przeciętna rodzina wyrzuca co miesiąc jedzenie i picie warte 60 funtów.

Według Krajowego Urzędu Statystycznego największym czynnikiem napędzającym ostatnią podwyżkę inflacji były zwiększone koszty żywności, które w ciągu 12 miesięcy poprzedzających lipiec wzrosły do ​​nowego, najwyższego od 40 lat poziomu 10,1%. Andy Cockshaw z Asda powiedział: „Ograniczenie marnowania żywności w naszej firmie i domach klientów jest priorytetem i zawsze szukamy różnych sposobów, aby to osiągnąć. Wiemy, że dla klientów stało się to ważniejsze niż kiedykolwiek w obecnym klimacie, ponieważ wiele rodzin zmaga się z kryzysem kosztów życia i szuka oszczędności, gdzie tylko mogą”.

Catherine David, dyrektor ds. współpracy i zmian w Wrap, powiedziała: „Jesteśmy zachwyceni decyzją firmy Asda, aby pomóc w walce z marnowaniem żywności w naszych domach. Nasze badania wykazały, że etykiety dat na owocach i warzywach są niepotrzebne – pozbycie się ich może zapobiec wyrzucaniu z naszych domowych pojemników równowartości siedmiu milionów koszyków na zakupy. Wpływ braku etykiety lub właściwej etykiety daty na to, czego używamy i co wyrzucamy, jest ogromny. Więcej supermarketów musi wyprzedzić marnowanie żywności, usuwając etykiety dat ze świeżych produktów, umożliwiając ludziom korzystanie z własnego osądu”.

Waitrose i Marks & Spencer ogłosili na początku tego miesiąca, że ​​usuwają daty „najlepiej spożyć przed” z setek świeżych produktów, podczas gdy Tesco wiodło prym, gdy pozbyło się ich z ponad 100 produktów w 2018 roku. W styczniu Morrisons ogłosił plany usunięcia dat przydatności do spożycia na mleku i zachęcenia konsumentów do stosowania „testu wąchania”, aby określić, czy jest ono odpowiednie do użycia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.